9 februari 2022

9 februari 2022

Betty Davis

Betty Gray Mabry (16 juli 1944 – 9 februari 2022) was een Amerikaanse zangeres, songwriter en model. Ze was bekend om haar controversiële seksueel georiënteerde teksten en stijl van optreden, en als de tweede vrouw van trompettist Miles Davis. Ze wordt omschreven als “een wild flamboyante funk diva met weinig gelijken die het gruizige emotionele realisme van Tina Turner, het futuristische gevoel voor mode van David Bowie, en de trendsettende flair van Miles Davis combineerde”.

Betty Gray Mabry werd geboren in Durham, North Carolina. Ze ontwikkelde een interesse in muziek toen ze ongeveer tien jaar oud was, en werd door haar grootmoeder geïntroduceerd bij verschillende bluesmuzikanten. Op haar twaalfde schreef ze een van haar eerste liedjes, “I’m Going to Bake That Cake of Love”. De familie verhuisde naar Homestead, Pennsylvania, en Betty haalde haar diploma aan de Homestead High School. Ze besloot voor een carrière in de showbusiness te gaan nadat ze haar vader had zien dansen als Elvis Presley.

Toen ze 16 was, vertrok Betty naar New York City, waar ze zich inschreef aan het Fashion Institute of Technology (FIT) terwijl ze bij haar tante inwoonde. Ze dompelde zich onder in de cultuur van Greenwich Village en de folkmuziek van de vroege jaren 1960. Ze werkte ook als model en verscheen in fotoseries in Seventeen, Ebony en Glamour.

In New York ontmoette ze muzikanten als Jimi Hendrix en Sly Stone. Ze kreeg een contract met Don Costa als Betty Mabry; ze nam “Get Ready For Betty” b/w “I’m Gonna Get My Baby Back” op in 1964 voor DCP International. Rond dezelfde tijd nam ze een single op, “I’ll Be There”, voor Safice Records, onder de gezamenlijke naam “Roy and Betty”.

Haar eerste professionele optreden kwam nadat ze “Uptown (to Harlem)” had geschreven voor de Chambers Brothers. Hun album uit 1967 was een groot succes, maar Mabry concentreerde zich op haar carrière als model. Ze had succes als model, maar voelde zich verveeld door dat werk.

In 1968, toen ze een relatie had met Hugh Masekela, nam ze een aantal nummers op voor Columbia Records. Twee werden uitgebracht als single: “Live, Love, Learn” b/w “It’s My Life”. Haar relatie met Miles Davis begon kort na haar breuk met Masekela. Ze stond op de cover van Miles Davis’ album Filles de Kilimanjaro, met daarop zijn eerbetoon aan haar, “Mademoiselle Mabry”, en ze introduceerde hem in de psychedelische rock en de flamboyante kledingstijlen van die tijd. In het voorjaar van 1969 nam Betty een reeks demotracks op, waarbij Miles en Teo Macero produceerden; ze werden gearchiveerd tot 2016, toen ze werden uitgebracht in de compilatie, The Columbia Years, 1968-1969.

Davis bleef een cultfiguur als zangeres, mede door haar ongegeneerd seksuele teksten en stijl van optreden, die beide controversieel waren voor die tijd. Ze had succes in Europa, maar in de V.S. werd haar het optreden op televisie en radio verboden vanwege haar seksueel agressieve podiumpersoonlijkheid.

In 1980 erkende Davis dat ze aan een geestesziekte leed, accepteerde het einde van haar carrière en leefde een rustig leven.

In 2017 verscheen een onafhankelijke documentaire, geregisseerd door Philip Cox, getiteld Betty Davis: They Say I’m Different, die de belangstelling voor haar leven en muziekcarrière hernieuwde.

In 2019 bracht Davis “A Little Bit Hot Tonight” uit, haar eerste nieuwe nummer in meer dan 40 jaar, dat werd uitgevoerd en gezongen door Danielle Maggio, een etnomusicologe die een vriendin en associate producer was op Betty: They Say I’m Different.[30]

Davis overleed aan kanker in haar huis in Homestead, Pennsylvania, op 77-jarige leeftijd.